Det senaste nedslaget i min klassikerläsning var Mumintrollserien, alla sju böcker som jag har.
Det
är ett tag sedan jag läste de flesta av dem, hade en intensiv period i början
av 70-talet men sedan inte särskilt mycket.
Den
speciella favoriten Sent i november
har jag återvänt till ibland, men inte ens den så ofta. Trollvinter ibland förstås.
Minns
inte att jag läste dem för barnen heller, kanske i medvetenhet om det att
Muminvärlden inte är för småbarn, som jag skrivit om förut.
Och
när de blivit stora nog att välja själva fanns andra favoriter.
Jag
är nog ensam i familjen om min förtjusning i denna förvirrande och självklara
värld av homsor, mumrikar och filifjonkor.
Och,
ja, trollen själva.
I
stort sett finner jag att de håller för en genomläsning även nu, i den
sluttande medelålderns och samhälleliga skymningens tid
Lite
spretar det. Några av dem, som Farlig
Midsommar och Muminpappans memoarer,
drar mer mot traditionell barnbok (men
med ett lite spännande drag av den-borgerliga-romanen-som-upphackad-skröna),
medan andra, som Kometen kommer och Trollkarlens hatt vetter mer mot det vardagsfilosofiska funderandet.
Och
så har vi den existensiella trilogin: Trollvinter,
Pappan och havet samt Sent i november,
där den sistnämnda alltså förblir den eviga favoriten.
Den
har i alldeles särskild grad det som är muminvärldens signum och berättelsernas
hemlighet: att vi är alla.
Visst
har jag en särskild förkärlek för Homsan Toft och hans väldiga bekymmer med
världens balans, med hans längtan efter
absolut trygghet och drömmen om något större – men det är ju så lätt att se sig
själv i alla: såväl i den ängsliga Filifjonkan och den beskäftiga hemulen som i
den axelryckningsskrattande Mymlan, det förvirrade egensinnade Onkelskruttet
och den världsvise (men ärligt talat lite lite pretentiöse) Snusmumriken.
Det
som sker i Sent i november – och som förebådas i Trollvinter, som med fördel
kan läsas först av de två, fast årets följd är omvänd – är att dessa figurer
träder fram på scenens mitt, när Muminfamiljen är borta.
Liksom
överlämnade till en ny värld försöker de skapa sig mening och mönster, försöker
så gott det nu går hantera sina många rädslor och sina flämtande hopp.
Alldeles
som vi.
Sent i november har för övrigt ovanligt
många av de små sammanfattningar av tillvaron som är strödda genom alla
böckerna.
En
av mina favoriter, lätt blyertsmarkerad i boken redan vid den första läsningen
för sådär 40 år sedan:
Men vad brydde
han sig om regnet sålänge han inte kunde göra en visa som handlade om regn.
Eller:
Och man ska
besluta sig för saker i vissa stämningar och helst snabbt innan stämningen går
över.
Den
trögaste läsningen, nu som förr, är Pappan
och havet.
Här
tycker jag att Tove Jansson nästan förlyfter sig i sin strävan att förmedla
visdom och insikt.
Och
på samma gång som den är tung i flödet
bjuder den på svårsmälta mystikdrag med lätt newage-känsla, långt från de självklara förtrollerierna i de tidigare
böckerna.
Det
är Stort och Svårt och Hemlighetsfullt, liksom.
Just
det där som Teaterråttan Emma så effektivt och effektfullt tar ner i sin monolog.
Visst
finns det läsglädje här också (inte minst kring Lilla Mys alldeles speciella
hållning till världen) och visst kan man som pappa känna igen sig i mycket både
av Muminpappans oroade funderingar och i det subtila samspelet mellan Mamman och
Pappan, men det är ändå liksom författarens ambition att lyfta berättelsen står
i vägen.
Tycker
jag.
Väl
vetande att det finns andra som tycker att detta är den bästa av böckerna,
kanske den enda som håller som vuxenlitteratur.
Nå,
alla har sin smak. Och så skall det vara.
Hela
omläsningen beredde mig i alla fall en glädje som inte bara var återseendets
eller påminnelsernas.
Det
finns en trygghet att hämta i dessa böcker, som inte är rädslans trygghet utan
tillitens.
Och
en nyfikenhetens frihet som inte tränger på utan vecklas ut.
Det
tycker jag om
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar