Historien
är förstås omöjlig, till och med för att
vara opera.
Men
föreställningen är strålande.
Vi var
alltså och såg och hörde Turandot i går kväll.
Det mesta
av förintresset i medierna har handlat om Nina Stemmes gästspel. Och visst är
hon stor.
Man kan
skära stålplåt med Nina Stemmes röst.
Men det
handlar inte bara om det.
Turandot är
mycket körer, mycket växelspel, mycket flytande övergångar. Och det tog man väl
vara på. I minnet sitter liksom själva klangen
kvar.
Och det
handlar långt ifrån bara om den sympatiska fru Stemme.
Riccardo
Massi gör en romantisk, närmast yr, Calaf, med en ganska behagligt nedtonad
Nessun Dorma. Vi noterar också tacksamt att orkestern drar på efter
bravurnumret och inte låter föreställningen hejdas av applådpaus.
På sätt
och vis är jag kanske mest imponerad av Yana Kleins Liu. Kanske är det för att Liu är den enda människan som känns på riktigt
i denna omöjliga berättelse, den man på något vis kan känna med och identifiera
sig med.
Men också
för att Ms Klein gör den utomordentligt väl. Hennes ”Ascolta signore” är… …väldigt bra. Hon får också välförtjänta ovationer efter
föreställningen. Inte riktigt som Nina Stemme, men långt mer än någon annan.
(Massis
svar på ”Ascolta..” i ”Non piangere Liu”
gör inte saken sämre. På något vis får han ut väl så mycket av den som av Nessun
Dorma)
Det är ju
också så att Liu har de vackra sångerna i Turandot. Titelrollen får briljera –
och som Nina Stemme gör det! – men det är mest Liu som sjunger sångerna.
När Liu är
borta river det kvarlämnade kärleksparet av en duett som är lika tilltalande
som musik som den är orimlig som psykologi, och sedan brakar allt loss i
finalen som är en klang- och jubelföreställning i uttryckets tvåledade bokstavliga betydelse.
Det är
bra.
Som ofta
numera bjuds även en del fyndiga scenografiska lösningar, med bänkrader åker åt
sidan och landstingets lånade rullstol åt kejsaren.
Och
stående ovationer.
Att vi
sedan just utkomna från salongen fick beskedet om att vår svärdotter fått klartecken
för sitt uppehållstillstånd gjorde ju inte kvällen sämre.
Grattis
Claudia, grattis Magnus!
Så här kan ett av operans finaste partier låta:
Så här kan ett av operans finaste partier låta:
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar