Tredje och
sista utsläppet av texter som flöt upp på jakt efter den borttappade texten
som havet och stranden.
Fast… ”sista”? Jag har ju inte hittat den ännu. Börjar
funderar på att skriva den nu istället.
Jag vet ju hur den började och ungefär vad den skulle förmedla. Garvade
författare brukar hävda att det är allt som krävs, har man kommit så långt är
texten skriven.
Med mig
var det oftast tvärtom, det var så långt jag kom – till ett bra anslag och en
idé. Sedan orkade jag inte eller förmådde jag inte att fullfölja.
Så blev
jag aldrig författare heller.
På natten drömde jag att det var dag
då vaknade jag och fann att det ännu
var natt
det gjorde det omöjligt att somna om
så kom gryningen – då somnade jag
och drömde att det var natt
och att jag sov
och drömde
att jag vaknade
hela dagen
Det är
inte så att alla tankar man tänker när man är 20 är fullkomligt originella, och
kanske inte ens så att man förmår ge dem en helt originell utformning, Men jag
kan ändå inte låta bli att småle en smula när jag ser in i dedär drömspeglarna.
En dikt
med en mycket oväntad inspirationskälla är denna:
En dag sätts det vingar
på monstret
Och
natten slår hop om din hals
Då
hjälper dig dina konster
och
ditt spegelskåp inte alls
En
dag börjar bilderna blekna
Och
inte ett snöspår blir kvar
Då
hjälper det inte att leta
Efter
ett dräpande svar
Till
slut störtar väggarna samman
Och
pusslet glider isär
Då
ropar du hjälplöst på mamma
Men
minns inte mer vem hon är
_
_
En
dag tystnar mörkret din fråga
Vart
världen kommer och går
Och
bara de hypnagoga
Bilderna
återstår
Arbetet
med sånger för band i vänkretsen – några få blev någonsin spelade – avsatte
fler rimmade, ”sångbara” dikter än jag mindes.
I många fall finns det goda skäl till att jag inte mindes dem. Ovanstående är knappast diktarens största stund, och känns s.a.s några decennier post festum.
I många fall finns det goda skäl till att jag inte mindes dem. Ovanstående är knappast diktarens största stund, och känns s.a.s några decennier post festum.
Men jag
gillar codans stup ner i de hypnagoga bilderna, dem man halvt medveten ser under
insomnandet – för natten, eller för tiden.
Inspirationen? Det var faktiskt en rad i en sång av Karl
Gerhard. Som kan avlyssnas här.
Gamla Majpojkar – och den i texten omnämnda restaurangen Henriksberg – har en särskild betydelse i min värld, men i detta sammanhang var det endast den suggestiva raden En dag sätts det vingar på monstret som satte igång tankarna.
Gamla Majpojkar – och den i texten omnämnda restaurangen Henriksberg – har en särskild betydelse i min värld, men i detta sammanhang var det endast den suggestiva raden En dag sätts det vingar på monstret som satte igång tankarna.
Och apropå
livet:
All rörelse är stulen tid
Det finns en smärta hos allt som växer
att lämna bakom
sig En knappt dold
insikt om
fåfänglighet
och flykt Men
tiden är också planlös
Inget spår kan
föra dig utanför,
inget mönster förklara
Vad finns det
att förklara?
Ingenting Att ingenting
En svart rörelse
genom en tomhet,
en rymdklocka, ett vakuum Ingentid
kan ge dig hopp om en struktur
som inte
finns Ingen tid
Inget hopp Det
finns
din egen ensamhet
Och den
går utanför allt
Usch ja,
att allt skulle vara så politiskt på 70-talet.
Eller
kanske inte. (Du som undrar: pröva att fråga några som var med. Gärna flera
stycken.)
Själv tog
jag också ibland upp teman med viss religiös anknytning.
Den
arbetslöse snickarlärlingen
fann
en väg ut i öknen
Förvittrade
namnlösa skelett & enstaka
läderartade
växter, öknens hemlösa gäster
Därute
fångas han
av
det ”vilt majestätiska”
”hallucinatoriska landskapet”
Han
talar med solen
Han
löper efter markens sprickor
Han
ger tystnaderna namn
Han lever som en fågel
Men det finns ingen väg tillbaka
Han lever som en fågel
Men det finns ingen väg tillbaka
Nu
förvirringen: spåren
för
honom i cirkel
Solens
skiva stannar
Han
har inga ord kvar
Bergen
glider undan – fanns det någonsin
berg
där borta?
Vad
är ett berg? Någonting
som
glider undan,
ett
svävande och en förstenad dyning
Vad
är en dyning?
Fanns
det ett hav?
Finns
det en värld utanför cirkeln,
ett
spår att följa,
mönster,
språk, strukturer?
Vad
är en cirkel?
Här
är allting cirkulärt, slutlöst
Markens
sprickor vidgar sig
Var
slutar marken och var börjar sprickan?
Solen
rör sig inte
Ljuset
täcker himlen
Klart
och brännande
Var
börjar ljuset och var slutar sprickan?
Härifrån
leder inget ljus
Härifrån
leder inga ord
Han
kallar ljuset ljus
och
det upphör att vara ljus
Han
kallar öknen öken
och
den slår samman omkring honom,
begynnelselös,
slutlös
Han
kallar cirkeln cirkel,
muren
mur, orden ord
Så
slår allt samman
Här
börjar ingenting
Här
finns inga spår tillbaka,
finns
inget ”tillbaka”,
inget
”vidare”
All
rörelse saknar riktning
All
förbindelse bränns bort
av
ökensolen
Här
slutar alla spår
(1975)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar