NY BLOGG

GrinigGammalGubbe har fått vila. Här hittar du den nya bloggen Glad och Bitter

Kom ihåg att bokmärka den nya bloggen när du läst ;-)




05 februari 2013

Från drömmen till öknen - fler gamla texter




Tredje och sista utsläppet av texter som flöt upp på jakt efter den borttappade texten som havet och stranden.

Fast… ”sista”?  Jag har ju inte hittat den ännu. Börjar funderar på att skriva den nu istället.  Jag vet ju hur den började och ungefär vad den skulle förmedla. Garvade författare brukar hävda att det är allt som krävs, har man kommit så långt är texten skriven.

Med mig var det oftast tvärtom, det var så långt jag kom – till ett bra anslag och en idé. Sedan orkade jag inte eller förmådde jag inte att fullfölja.

Så blev jag aldrig författare heller.


  På natten drömde jag att det var dag
  då vaknade jag och fann att det ännu
  var natt
  det gjorde det omöjligt att somna om
  så kom gryningen – då somnade jag
  och drömde att det var natt
  och att jag sov
  och drömde
  att jag vaknade
  hela dagen


Det är inte så att alla tankar man tänker när man är 20 är fullkomligt originella, och kanske inte ens så att man förmår ge dem en helt originell utformning, Men jag kan ändå inte låta bli att småle en smula när jag ser in i dedär drömspeglarna.

En dikt med en mycket oväntad inspirationskälla är denna:


En dag sätts det vingar på monstret
Och natten slår hop om din hals
Då hjälper dig dina konster
och ditt spegelskåp inte alls

En dag börjar bilderna blekna
Och inte ett snöspår blir kvar
Då hjälper det inte att leta
Efter ett dräpande svar

Till slut störtar väggarna samman
Och pusslet glider isär
Då ropar du hjälplöst på mamma
Men minns inte mer vem hon är

_ _

En dag tystnar mörkret din fråga
Vart världen kommer och går
Och bara de hypnagoga
Bilderna återstår

Arbetet med sånger för band i vänkretsen – några få blev någonsin spelade – avsatte fler rimmade, ”sångbara” dikter än jag mindes. 

I många fall finns det goda skäl till att jag inte mindes dem. Ovanstående är knappast diktarens största stund, och känns s.a.s några decennier post festum.
Men jag gillar codans stup ner i de hypnagoga bilderna, dem man halvt medveten ser under insomnandet – för natten, eller för tiden.

Inspirationen?  Det var faktiskt en rad i en sång av Karl Gerhard.  Som kan avlyssnas här.    
Gamla Majpojkar – och den i texten omnämnda restaurangen Henriksberg – har en särskild betydelse i min värld, men i detta sammanhang var det endast den suggestiva raden En dag sätts det vingar på monstret som satte igång tankarna.



Och apropå livet:

All rörelse är stulen tid
Det finns en smärta hos allt som växer
  att lämna bakom sig    En knappt dold
  insikt om fåfänglighet
och flykt   Men tiden är också planlös
  Inget spår kan föra dig utanför,
inget mönster förklara    Vad finns det
att förklara?    Ingenting   Att ingenting
  En svart rörelse genom en tomhet,
en rymdklocka, ett vakuum    Ingentid
kan ge dig hopp om en struktur
  som inte finns    Ingen tid
Inget hopp    Det finns
din egen ensamhet    Och den
  går utanför allt



Usch ja, att allt skulle vara så politiskt på 70-talet.

Eller kanske inte. (Du som undrar: pröva att fråga några som var med. Gärna flera stycken.)


Själv tog jag också ibland upp teman med viss religiös anknytning.


Den arbetslöse snickarlärlingen
fann en väg ut i öknen
Förvittrade namnlösa skelett & enstaka
läderartade växter, öknens hemlösa gäster
Därute fångas han
av det ”vilt majestätiska
hallucinatoriska landskapet”

Han talar med solen
Han löper efter markens sprickor
Han ger tystnaderna namn
Han lever som en fågel
Men det finns ingen väg tillbaka


Nu förvirringen: spåren
för honom i cirkel
Solens skiva stannar
Han har inga ord kvar

Bergen glider undan – fanns det någonsin
berg där borta?
Vad är ett berg?  Någonting
som glider undan,
ett svävande och en förstenad dyning
Vad är en dyning?
Fanns det ett hav?
Finns det en värld utanför cirkeln,
ett spår att följa,
mönster, språk, strukturer?
Vad är en cirkel?
Här är allting cirkulärt, slutlöst

Markens sprickor vidgar sig
Var slutar marken och var börjar sprickan?
Solen rör sig inte
Ljuset täcker himlen
Klart och brännande

Var börjar ljuset och var slutar sprickan?
Härifrån leder inget ljus
Härifrån leder inga ord
Han kallar ljuset ljus
och det upphör att vara ljus
Han kallar öknen öken
och den slår samman omkring honom,
begynnelselös, slutlös
Han kallar cirkeln cirkel,
muren mur, orden ord
Så slår allt samman

Här börjar ingenting
Här finns inga spår tillbaka,
finns inget ”tillbaka”,
inget ”vidare”

All rörelse saknar riktning
All förbindelse bränns bort
av ökensolen
Här slutar alla spår



(1975)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar