NY BLOGG

GrinigGammalGubbe har fått vila. Här hittar du den nya bloggen Glad och Bitter

Kom ihåg att bokmärka den nya bloggen när du läst ;-)




14 februari 2013

Dikter om dagen


Insåg att de senaste tre dagarnas dagens-dikter utgör någonsorts svit, skildrar någonsorts sammanhang, hänger ihop på något inte omedelbart uppenbart men likväl tydligt vis:



 De många sanningarna  Rymdens alla,
 och de trånga kyrkorummens   Tröttheten
 i trängseln, tunnelbanetätt packade möjligheter 
 som vecklar ut sig i diverse dimensioner
 som det skulle ta år och dag att förklara
 ens för kosmologens barnbarn   Allt det
 som man inte vill bära, inte vill släpa, inte
 vill trassla in sig i, allt det snärjande, ständiga,
 utarmande, allt det som blir kvar efter det
 som blev kvar   Och allt det som är borta:
 det som man älskade, förlorade, saknade
 Det blir till sist för mycket
 Det blir till sist för mycket av för lite

 Det blir omöjligt att hålla ihop, omöjligt
 att hålla reda på, det förlorar sig bortom, inom,
 emellan, bland    Böckerna ger ingen ledning,
 ingen tröst   Sångerna handlar om annat   Böner
 har aldrig lett någon annanstans än in i sig själva
 De intrikat konstruerade gåtorna och frågelekarna
 upphäver sig själva, eleatiskt och sällskapligt  
 Man står där med en fånig min  Som en åsna
 med skägget mellan två brevlådor, som en
 inte alldeles rät vinkel, fotavtrycket av en skugga,
 en frikyrkopastor av antimateria    I februari
 Så vad skall man ta sig till?    Till sist är man
 inte ens i skick att göra sig en engelsk frukost
 och gå halvgalen från scenen i spåren av
 klokare män

 Alla dessa sanningar, halvsanningar, trekvarts-
 formulerade utsagor om ingenting och något annat,
 lindade om våra liv som självmordslinor, som får oss
 att snedda genom dagarna, genom vintern, vilsna
 vålnader ur varje dag, denna trängsel mellan tankarna,
 där ingenting får plats utom universum, man har
 studerat för mycket och sett för lite, eller man
 har sett för mycket och studerat för lite, eller inte alls
 Denna vinter, denna väntan, detta nötande
 av redan nötta ytor, dessa ändlöstlånga nätter
 skarvade in i varandra som missförstånd, denna
 rakitiska brist på förankring, närvaro, känsla,

 denna utförslöpa mot askonsdagars förlamning,
 denna brist på vin, på dagrar, skimmer, syner

 Till sist är den inte uthärdlig  Vart går man då?
                                                                            12.2





Det är inte mitt fel att påven tröttnar    Det är faktiskt inte mitt fel
att snön faller heller, även om jag ibland misstänker
att universum har en särskild plan för att lägga krokben för mig
Det är många som tror att de är i centrum   Det är många som är trötta
Vi som är oroliga för urverkens funktion är inte ensamma
Jag söker en salt smak, vars urspung jag inte kan identifiera
Faktum är att jag inte ens kommer nära   Det är en ocean emellan,
full av okända oidentifierbara fiskar och blötdjur, och myriader
varelser av lägre ordningar, allesammans genomträngda
av genetisk drift   Och långt under havsytan bergen, till synes
vilande men i själva verket beredda, skälvande, färdiga till språng
i vilket ögonblick som helst, kanske redan innan    Utbrott, lavaströmmar,
svavel    Det finns inget hem i havet    Därför är det inte heller mitt fel
att världens oro växer, som en hemlig motor i intighetens innersta,
där de felformulerade frågorna väntar på svar, inknutna i tropisk väv
utan mönster   Ingen kan hålla mig ansvarig för det   Jag är mig inte
ens lik, inte på småtimmarna, inte när istapparna faller, inte när
taken störtar in och trädgårdarna falnar   Jag saknar mantalsskrivning där
Och det är inte bara jag    Redan är jag bliven så många   Fördelning
bortom normalkurvorna, bortom prismorna, innanför de glömda
dimensionerna   En stelnad kurragömmalek, borttappad redan
för årtionden sedan, valen, knottrig, narig   Tom beredskap
Så ser världen ut nu: berövad     Och så: tanklös   Och så:
insjunken under alla ytor vi kan se   Vi knyts nu bara samman
av vår trolöshet, vår brist på känsla    Av vår ensamhet
I världens centrum råder tystnad    Ingen stör oss   
Gud har gått    Stjärnorna är vilse
Snön begraver

Och vår bild i spegeln faller, skrikande
                                                                                          13.2








Har jag ont i ryggen
för att jag tänker på min mor ibland?    Jag kan inte utesluta
några förklaringar   Just innan sömnen upphör, när rösterna från tv:n
i sin tomma påträngande iver börjar pressa mig ut över sömnens kant
och den valna oskarpa februarigryningen drar isär min vila,
tänker jag på sådant som har varit    All den kalejdoskopiska
mosaik som utgör årens ögonblick, en badkarsvattenvirvel
av bortspolade drömmar fulla av avflagade celler, den
omedgörligt avtagande värmens håliga saknad
Självklart blir jag inte klokare på någonting   Det har aldrig
varit meningen; att förstå är inte att lära sig      Allt jag gör
är att pröva nya metoder att försöka orientera mig
i tidrummet som omger oss, de tusen självklarheter som vi inte ser
just därför att de är självklarheter, just därför att de är tusen,
just därför att vi är vi    Ja, jag har ont i ryggen    Och nej,
jag vet inte var det beror på   Det är lätt att säga
att jag borde sträcka på mig, det har tusen bättre vetande
förklarat för mig utan uppehåll i femtio år
och mer, lärare, läkare, sjukgymnaster, avdankade godsägare
i Småland, goda vänner redan halvt förlorade i andra tiders minnen,
alla som förstår sig på  Men det är inte så lätt
Det är faktiskt inte så lätt
För att räta på ryggen måste man börja inifrån.
                                                                              14.2





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar