I
går kom vi äntligen iväg och såg den tyska filmen Barbara.
En
alldeles underbar liten pärla till film.
På
ett plan en ganska rak och välspelad – välregisserad, välcastad, etc –
berättelse om några människor i livet och de dilemman och någon gång
glädjeämnen de har att möta.
På
ett annat plan ensorts porträtt av den sena realsoscialismens värld, dess
småaktiga tillkortakommanden och dess överlevnadsmöjligheter, ett samhälle vars
våld snarare riktades mot integriteten och rätten att vara sig själv än mot
själva överlevandet (som i en del samtida diktaturer) – en skarp erinring för oss som
var med i den tiden, och kanske ett memento när vi funderar över vad vår
realkapitalistiska tid kan göra med oss.
På
ett tredje plan en liten moralitet över ondskans och godhetens många bottnar, vem
som kommer till att utföra vilka handlingar och med vilka bevekelsegrunder. Det
är väl främst på det planet som filmen lär fortsätta att verka i det medvetna
och undermedvetna.
Miljöskildringen
är fin.
Ett
ögonblick i början tyckte jag att de fått väl mycket av det närvarande och
nutida, att det såg för nystruket ut, men efter hand tog sig filmen liksom in i
detdär gråa, den beläggning av liksom-bara-nästan-bra som så ofta vidlådde
länderna där på andra sidan ridån.
Hur
mycket denna egentligen satt i betraktarens ögon, och hur mycket den verkligen berodde
på kolrök, taskig bensin, bristande underhåll och kollapsad service är förstås
svårt att säga. Men den fanns där, och filmen förmedlade det.
Åtminstone,
återigen, för oss som upplevde det på plats.
För
det är en del av den svindel jag kan känna: att detta som nyss var vår samtid i
dag är historia.
Insikten
att vuxna välinformerade människor mycket väl kan gå och se denna film och
känna att de ser en historisk film, en skildring av något som i en mening är
lika mycket dåtid som, säg, En kunglig
affärs 1700-tal.
Samtiden
har blivit dåtid medan vi har levt i den.
För
oss, som färdades genom det så kallade landet ett par gånger just det år då
filmen utspelas, och då själva var någonstans i den ålder som de agerande i
filmen är (lite yngre än huvudpersonerna, lite äldre än de desperata ungdomarna)
är det förstås en annan sorts beröring, någonting som också kommer inifrån.
Det
nordtyska östersjölandskapet känns också så välbekant; jag ägnade lite väl
mycket tid åt att försöka räkna ut exakt var filmen utspelas, om i en verklig
eller fiktiv plats,
Något
svar fick jag inte, annat än att det uppenbart är nära kusten och att det går
järnväg till platsen. Samt att det finns ett någorlunda kvalificerat
provinssjukhus. En gång uppfattade jag något om vägen till Wittenbeck. Och att
vi inte är så långt från Rostock framgår också. Längre kom jag inte, och det är
förstås måttligt meningsfullt. Men typiskt mig…
En
enda sak störde mig, och det var en del av översättningen.
Huvudpersonerna
niar förstås varandra på det vanliga tyska sättet, även efter att André har
tagit det djärva steget att kalla Barbara vid förnamn (en liten förskjutning
som svenskan inte riktigt medger hur vi än betraktar niandet, eftersom
förnamnsbruk och duande hos oss alltid varit två sidor av samma mynt – man blev
du och bror och umgicks därefter ”på förnamnsbasis”, som det hette.)
Först
mot slutet sker en knappt märkbar övergång till duande i vissa lägen.
Men
översättningen laborerar från första ögonblicket med duande.
Bortsett från att det känns fel, när filmen nu faktiskt handlar om DDR 1980 och inte Sverige långt senare, så missar man möjligheten att skildra denna gradvisa process av minskad distans, och dessutom går en tragikomisk poäng i en av filmens scener tämligen förlorad för den som inte följer den tyska dialogen.
Bortsett från att det känns fel, när filmen nu faktiskt handlar om DDR 1980 och inte Sverige långt senare, så missar man möjligheten att skildra denna gradvisa process av minskad distans, och dessutom går en tragikomisk poäng i en av filmens scener tämligen förlorad för den som inte följer den tyska dialogen.
Nå,
detta är en marginell anmärkning kring en mycket sevärd film.
__________________________________
Bloggkollega A-C var också nöjd med filmen.
__________________________________
Bloggkollega A-C var också nöjd med filmen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar