Det
kunde ha blivit så bra. Om de bara hade gått ett steg längre.
De
borde ha haft förstånd att skära bort ett stycke av historien
Det
hade blivit bättre så Det kanske inte
hade blivit lika många skikt av mystifierande möjligheter, men det hade varit
bättre
Just mystifikationernas syfte var väl måhända att stimulera oss, att nära våra tankar. I så fall misslyckades det i grunden.
Annars var syftet att lägga på ett pretto-djup, en skenbar tankespegling. Då misslyckades det nog också.
Just mystifikationernas syfte var väl måhända att stimulera oss, att nära våra tankar. I så fall misslyckades det i grunden.
Annars var syftet att lägga på ett pretto-djup, en skenbar tankespegling. Då misslyckades det nog också.
Allt
det var, var provocerande
Jag
talar om filmen ”Jag, Anna” som just nu rullar på de stockholmska biograferna
och som vi såg på favorithänget Victoria i går.
Den
har förutsättningarna att bli en bra berättelse. Med fenomenala Charlotte Rampling
och lite-väl-machomelankoliske-men-fullt-uthärdlige Gabriel Byrne i
huvdrollerna och ett antal väl besätta biroller.
Med
en trevande spännande grundsituation utlagd, där hon successivt kommer att bli
den jagade och hans jagande efter hand ändrar innebörd, och där mycket sorgset om kärlekens och
seendets tillkortakommanden kan sägas, även utan så många ord.
Där
de populära paneldebatt-ämnena etik och moral får kött och blod, utan ansträngning,
gratis nedlagt i berättelsens grundstruktur.
Man
kunde börjat där och slutat där, och kunnat säga väldigt mycket.
Men
nej.
Det
skulle lagras över med den där andra historien, om vad som (kanske) en gång förevarit
hade, och om hur det (eventuellt) grep in i ett nu som (möjligen) inte var
något nu.
Och
in i det vackert ödsliggörande fotot av en anonym storstad som ändå
omisskännligen var London skulle pressas små blinkande markörer – telefoner,
bilnycklar, sådant - av att tiden
(sannolikt) inte bara var en nutid men ändå inte heller en dåtid. Blink, blink.
Och
så vidare.
Och
det skulle prompt göras – eller var det oavsiktligt? – så att historien
faktiskt inte gick ihop – ”om A så icke B”.
Och
det som (kanske) bara var en önskedröm i någon agerandes fantasi berättades dessutom
som vore det faktiskt filmplanets verklighet; den som skulle duperas av
berättelser om ting som icke skett i filmplanets ”verklighet” var inte någon av
filmens protagonister, utan vi i publiken.
Möjligen
fanns det en litterär förlaga som den unge regissören (Ramplings son, tydligen)
hade föresatt sig att följa. Men det fungerade ju inte.
Någon borde ha sagt detta: Det fungerar inte!
Någon borde ha sagt detta: Det fungerar inte!
Ett
mer övertydligt fall av kill your
darlings var det länge sedan man såg.
Alternativt:
väv ihop historierna då. Ta en kvart till och berätta den andra historien, den
om de bortglömda barnen, låt den
spela en roll, vårda berättelsen.
Det
är inte en surrealistisk experimentfilm från 1929.
Det
är någonting som folk skall tro på, i dag.
Men
nej då.
Brassa
istället på med klichémässigt ”oroande” korsklippningar från vad som kanske är
olika tidsplan, eller kanske olika inbillningar, eller kanske olika berättelser
om samma sak, eller bara en rak berättelse där regissören inte kommer ihåg vad
som hände nyss.
Eller
något annat som lämnar betraktaren i sticket.
Det
kunde ju ha blivit så bra.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar