Några
veckor före avfärden till Budapest var vi på Operan och såg och hörde Turandot,
med Nina Stemme i huvudrollen och Yana Kleyn som en ljuvlig Liu.
Därför var
det extra spännande att också Budapest-operan spelade just detta stycke.
Föreställningarna
skiljer sig, inte helt oväntat, en hel del från varandra, men skillnaden blev
också förstärkt av att vi hade så olika platser – i Stockholm satt vi
upptryckta på tredje raden, i Budapest på parkett.
Men det
var inte bara det.
I Stockholm hade man en del roliga hyss för sig, med Calaf i Puccinimask (vilket dock gick förlorat för oss på tredje raden), med densamme i ett ensamt hyreskyffe med järnsäng, med Ping-Pong-Pang i högst varierande kostymeringar efter situation, med kören som ensorts integrerad teaterpublik, med mera.
I Stockholm hade man en del roliga hyss för sig, med Calaf i Puccinimask (vilket dock gick förlorat för oss på tredje raden), med densamme i ett ensamt hyreskyffe med järnsäng, med Ping-Pong-Pang i högst varierande kostymeringar efter situation, med kören som ensorts integrerad teaterpublik, med mera.
I Budapest
spelade man mer traditionellt, om man så vill rakt. Dock uppträdde kören i
pekingopera-artade masscener, som man kan tänka sig var en smula provocerande i
denna stad, vare sig de uppsträckta nävarna var knutna eller öppna.
Jag kanske
hade föredragit stockholmsversionen om jag suttit på parkett även där och
liksom sugits in i dess teaterillusion, men som det var föredrar jag nog ändå
Budapests 20tals-italienska kinaexotism.
Eller rättare: gläds jag åt att få se så olika angreppssätt.
Eller rättare: gläds jag åt att få se så olika angreppssätt.
Sångligt
vinner Stockholm. Det krävs väldigt mycket för att utmana
damerna Stemme och Kleyn. Man kan mycket väl föredra den lite mjukare röst som
Szilvia Raziks Turandot har, men Nina Stemmes kraft kommer hon inte i närheten av. Särskilt
i just denna roll, där styrka och iskall makt är så centrala.
Och Yana
Kleyn som Liu var jävlar i min lilla låda makalös
som Liu. Gabriella Kiss Letay som gjorde rollen i BP var alldeles utmärkt men når inte ända fram..
Om man
föredrar Ricardo Massis nedtonade mjuka Calaf från Stockholm eller Lee
Jeong-Wons mer traditionella dra-på-till-max-i-Nessun-Dorma-version är mer av en
smaksak.
Jag gillade båda.
Partituret |
Sedan är
Turandot som jag konstaterade efter Stockholmsbesöket en opera full av klang Mycket orkester, mycket kör, mycket
pådrag, mycket växelspel.
Det klarar
båda uppsättningarna väl, men även där tar Stockholm hem det till sist – de där
finalscenernas stegring(ar) ringer liksom fortfarande i öronen.
Men det
var häftigt i BP också.
Som en
extra krydda kom att vandra runt i kulisserna till en film vi nyss hade sett –
nämligen Kaspar Holtens egensinniga filmatisering av Mozarts Don Giovanni –
Juan, där hela inledningen spelar i operahuset vid Andrassy Ut, kompletterat
med scener från Müvész tvärs över gatan.
Totalt
alltså: bra i Budapest, men ännu lite häftigare i Stockholm.
De stora trapporna där Juan m fl vandrar runt |
Berättelsen om besöket i Budapest - bad och bakelser - del 1
Berättelsen om besöket i Budapest - bad och bakelser - del 2 ______________________________
Tebaldi &; Corelli river av första aktens - och kanske hela operans - höjdpunkter:
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar