28 mars 2012
Tekniktröttheten - finns den?
Ett morgonmöte på jobbet kom – bland annat – att handla om tekniktrötthet och om teknikutveckling som tröskel för olika grupper – till exempel äldre, handikappade, men också ”vanliga människor”,
Samtalet fortsatte efter mötet och rann ut i olika rännilar, och åtminstone jag har fortsatt att tänka över frågan, eller frågorna; och det var naturligtvis inget som inleddes med denna morgonmötesdiskussion, men den aktualiserade ämnet.
Min upplevelse är definitivt att utvecklingen accelererar, och att det blir allt svårare att följa med i den. Jag har normalt hört till gruppen early adopter när det gällt sådant som att skaffa mobiltelefon, hemdator – att inte tala om att använda internet.
Men på sistone har jag märkt att jag sackar efter.
Jag har en smartphone men jagar inte nya appar till den. Jag använder Facebook men mitt twitterkonto är outnyttjat. Jag känner mig blåst när det gäller olika tekniker för att koppla upp den bärbara datorn. Jag hoppar artiklarna om det senaste.
Och så vidare.
Ny teknik - nya krav
En synpunkt i morgonens diskussion var att ”ett kommunikationsmedel är ett kommunikationsmedel är ett kommunikationsmedel” och att det inte är någon skillnad (som jag fattade det) mellan nätet, telefonen och det direkta samtalet.
Men det är ju bara en del av frågan. Lika uppenbart som det är att den moderna tekniken underlättar kommunikation (eller åtminstone information...) i en vidare krets, lika tydligt är det att den också ställer nya krav.
Du skall för det första ha tillgång till maskinerna OCH till de olika system av abonnemang, betalning, konfigurering etc som de kräver – det börjar redan när du skall packa upp apparaten och skall hitta alla delar och placera dem på rätt plats och gärna memorera tillämpliga koder och lösenord.
Därpå skall du lära dig handhavandets grunder, troligen framskummade ur ett hav av tänkbara användningar i en manual som högst sannolikt är datoröversatt i två steg från japanskan.
Eller ännu sannolikare: framvaskade ur praxis med hjälp av trial and error.
Binär paradox
Först sedan vidtar dina egentliga egna val, bland de oändliga möjligheter som tekniken nu erbjuder dig.
Det paradoxala är att det gamla analoga urstadiet var binärt: antingen pratar du med din vis-a-vis, eller så gör du det inte.
I dag finns ett spektrum av möjliga tillstånd, som ibland liknas vid ett moln, Och vi vet ju hur moln kan förmörka skyn.
Är det någon som räknat hur många appar jag kan ladda ned till min telefon?
Det vill säga program av en typ som inte fanns för sådär fem år sedan till en typ av apparat som inte existerade för tio år sedan?
Som är en vidareutveckling av en sorts apparat som få människor ens hade sett, än mindre använt för 20 år sedan.
Och nej, det handlar absolut inte bara om nätet och dess möjligheter, med eller utan telefoner. Vardagen är full av datorer. En del i sig tämligen nya som mikrovågsugnen, espressobryggaren eller gps:en, andra med lite längre tid på nacken men fortfarande nya i mänsklighetens historia, som bilen eller tvättmaskinen. Brödrosten har fått en display. TV:n och dess tillbehör skall vi bara inte tala om.
Alla vill de programmeras, styras – och få informera. Alla erbjuder de val, möjligheter.
Och alla kan de bygga på vår trötthet – alldeles oberoende av om de också förenklar vår tillvaro.
Hemma och på jobbet
I arbetslivet likadant.
På vägen till arbetet denna dag kom jag just att tänka på skillnaden mellan min far och mig i vad som hänt; om han blickade tillbaka på 35 år i arbetslivet 1980, när han var lika gammal som jag är i dag, så är det förstås klart att han såg förändringar.
Telefonerandet hade förändrats, med automatiserade växlar och apparater på varje skrivbord. Skrivmaskinerna hade blivit elektriska, åtminstone många av dem, och stencilapparaterna var i stort sett ersatta av kopieringsapparater.
TV:ns genombrott i vardagslivet avspeglade sig i vissa delar av arbetslivet, men just han berördes, i likhet med de flesta, inte av det. Det var inget som revolutionerade. Och de förändringar som faktiskt hade ägt rum ifråga om arbetslivets organisation och innehåll var inte primärt teknikdrivna.
Om jag, å andra sidan, tittar bakåt, ser jag till att börja med en komplett datorrevolution: för 35 år sedan var det bara specialister som jobbade med datorer, och de gjorde det i stora system.
I dag är större delen av arbetslivet datoriserat. Och inte bara kontorsarbetet; ingen driver en bondgård utan datorstöd.
(när allt fungerar...)
De fasta telefonerna är i stort sett avskaffade, vi ringer från vad som i praktiken är en bärbar liten dator, där vi sekundsnabbt (när allt fungerar...) kan skaffa oss information som gjort alla uppslagsböcker obsoleta och starkt reducerat nyttan av sådana nyss så nyttiga egenskaper som allmänbildning, nutidsorientering och förmåga till huvudräkning.
Det gör att vi kan jobba på och från helt andra platser än för bara 15 år sedan. Skrivbordet är en funktionsarbetsplats, arbetsrummen upplöses i kontorslandskap, dokumenten delas blixtsnabbt, videokonferensen plockar in deltagare från andra städer eller andra kontinenter.
Arkiven sliter med frågan om digitala medier – och har under de 35 åren jobbat sig igenom ungefär fem generationer av sådana, som de arbetande under tiden har fått lära och avlära sig att använda.
Vem minns "floppy-disken" i dag? Vem minns när den var ny?
Varken min pappa eller jag var ju verksamma inom industrin, men blickar man in över fabriksstaketen ser man revolutionerade förändringar även där.
Vem blir svettig?
Strukturrationalisering var förvisso inget okänt begrepp för 35 år sedan, snarare ökänt, men takten har inte slagit av. Varvsindustri och bilindustri har följt teko i graven.
Men vad som här hänt inom den industri som faktiskt finns är lika omvälvande. Automatisering, robotisering – betingat även här av datoriseringen – har förändrat arbetets natur i stora sektorer.
Hur många arbetare går i dag hem skitiga eller ens svettiga? Ja, de finns, men titta bakåt?
Och det var några år sedan man hämtade lönen i kassan; senast jag upplevde det var just på 70-talet. I dag tar vi ut pengarna ur en maskin i väggen, om vi nu minns koden, innan vi går hem (och plockar fram den koden), och möts igen av våra maskiner.
Displayer, koder, manualer, inloggningar, lösenord, kopplingar, minneskort, sladdar, inställningar, knappar.
Och då har vi, märk väl, inte ens berört den lilla brasklappen "när allt fungerar...".
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Har idag återställt fabriksinställningarna på min smarta telefon. Tänkte det skulle hjälpa mot att den börjat surfa trögt. En vänlig person på HTC-supporten sade att det eventuellt skulle göra det.
SvaraRaderaDetta ledde till att jag ägnat stora delar av sena eftermiddagen och kvällen åt att återställa telefonen efter återställningen - så att den ska se ut som jag vill.
Har ännu inte fått bakgrunden på ”första sidan” att se ut som den gjorde före återställaren.
Funderar på om jag ska leta efter lösningen på problemet. Eller skulle jag känna mig friare om jag struntade i att det inte riktigt ser ut som jag vill, de cirka tre sekunder jag ser nämnda vy innan jag trycker mig vidare?
Ovanstående visar, Torbjörn, att du kanske har rätt. Det ÄR komplicerat, tröttande och man känner ibland att tekniken inte riktigt är så befriande som det en gång sades – man känner sig snarast fången.
För att ge dig ännu mera rätt:
en kollega sade idag att hans sambo skulle skaffa sig en enkel telefon som man bara kan ringa, SMSa, fotografera och lyssna på radio med.
Hon var trött på att känna sig tvungen att använda den smarta på till exempel bussen.
Det var jag som hävdade något i stil med att ”ett kommunikationsmedel är ett kommunikationsmedel är ett kommunikationsmedel”
Hade jag fel?
Vill trots allt inte riktigt tro det.
Smarta telefoner behöver du inte för att ringa och även om du skaffar dig en kan du välja bort en stor del av alla möjligheter den ger. Jag tror till och med att de allra flesta inte ens bryr sig om att ta reda på allt som finns där.
Visst, en hel del pillande och installerande och hittande av vägar att trycka sig fram krävs för att använda den smarta bara för det elementära.
I den meningen har det blivit krångligare. Men är det verkligen en artskillnad och inte gradskillnad, om än ganska stor, jämfört med gamla tekniska hjälpmedel som cykeln, telefonen, bilen eller för den delen kulspetspennan?
Jag kommer att tänka på den norska sketchen med munken som kallade på ”supporten” för att han hade kört fast när han skulle bläddra i en bok för första gången. Han hade nämligen hittills bara läst pergamentsrullar. Se här! http://www.youtube.com/watch?v=xFAWR6hzZek
Den som idag vägrar använda datorer i yrkeslivet får det inte lätt, liksom den som för ett antal hundra år sedan vägrade använda böcker.
I den meningen måste vi ta till oss den ”komplicerade” tekniken men vi är inte tvungna att använda den överallt och alltid - och framför allt är vi inte tvungna att utnyttja alla möjligheter den erbjuder.
Jag tror att nyckelorden är ”vill”, ”tvungen”, ”måste”, ”möjlighet” – och kanske ”missa”, ”förstå”, ”kul”, ”uppleva”…
Det är primärt valen och möjligheterna som stressar oss. Vi vill så gärna, eller tror oss vilja, uppleva allt det fina och roliga som alla andra är med om.
Min gamla mamma säger att allt har blivit så komplicerat.
Hennes mamma, dvs min mormor, lärde sig aldrig cykla, vilket mamma berättar då och då. Att min mormor inte kunde cykla är ett faktum som mamma en gång skämdes för och som hon ibland talat om med något som liknar, om inte förakt så nedlåtenhet.
Men cykeln är en ganska komplicerad sak – i alla fall krävs det en hel del för att framföra den.
Jag brukar svara mamma att det i princip inte är mer komplicerat att lära sig använda en dator eller en mobil än att lära sig cykla och att både cykeln och datorn är ett kommunikationsmedel.
Medges dock att uttrycket ”i princip” här är centralt. Att cykla är att cykla, att använda en dator är inte bara att använda en dator även om det är det också.
Att nyttan av allmänbildning, nutidsorientering och förmåga till huvudräkning starkt recucerats visar att förespråkarna för flumskolan till slut fått rätt. Hur fan kunde de redan på 70-talet förutse datoriseringen? Men det är en annan debatt.
Tack för intressant kommentar.
SvaraRaderaJag gillar din avslutning... ;-)
Låt mig därför svara baklänges. Det där "i princip" är viktigt. Och det innefattar en viktig skillnad: kan du cykla så kan du cykla.
Det kan finnas några varianter i fråga om bromssystem och växling, men cyklandet är något som du lär dig en gång, och sedan kan du det.
En dator är, sedd på ett visst vis, snarare en vehikel för ständigt nya inlärningssituationer.
EN del av det, men inte den enda, är att du med jämna mellanrum måste byta styre, montera om sadeln, vänja dig vid att fästa saker på pakethållaren med helt ny teknik, och dessutom se på när någon annan byter ut växelnavet (och sätta dig in i hur det nya fungerar).
Och det är bara så att säga hårdvarudelen (metaforiken haltar här något, men du fattar, va?).
Ovanpå det kommer sedan alla platser som cykeln kan ta dig till, och alla olika sätt den kan göra det. Du behöver så småningom lära dig att behärska den i flygläge och undervattensläge; hur du fäller ut landningsställen, hur du minskar luftmotståndet, hur du skyddar dig mot oönskade passagerare på pakethållaren. Etc etc etc.
Och här kommer vi in på vad jag tror att det kanske EGENTLIGEN handlar om.
Inte tekiniktrötthet (tes) och inte heller riktigt val-utmattning (antites) utan snarast informations-överlastning (syntes, taramtadam!).
Alla dessa system, alla dessa val, allt detta som pågår runt oss, önskat och valt eller bara påtvingat, kräver att vi hela tiden tar in, bearbetar och agerar utifrån information.
Ett ständigt flöde som vi bara marginellt har kontroll över. Och det är en gammal och väl etablerad psykologisk sanning, att just bristen på kontroll över ens situation är svårt stressande.
Så det vi ser som tekniktrötthet eller valfrihetsångest är kanske inget annat än det:
att känna att vi inte bemästrar vår situation, inte hinner med att bemästra den.
Så tror jag. Och att teknikutvecklingen därvid spelar en inte oväsentlig roll ifråga om att lassa på oss.
_________
Visst är munk-sketchen rolig! Men hur förhåller den sig till teknikstressen(infostressen) - om nu vi tänker oss att samma munk för fem år sedan fick lära sig att behärska tekniken att rulla upp en papyrusrulle för att läsa, sju år efter att han kommit in i det där med kilskrifts-lertavlor? Och så vidare bakåt och framåt.
Det är ju där någonstans vi befinner oss. Förr skedde teknikskiften av den digniteten på sin höjd en gång i en människas liv.
Nu kommer de över oss mest hela tiden.
DET tror jag är en viktig skillnad.