"Den siste som reser släcker ljuset"
"Norrlandsbilden är en konsekvens av nationalstatens
behov av en motpol i berättelsen om den moderna, urbana nationen." Po Tidholm: Norrland, sid 12
På jobbet diskuterar vi de de mindre – och krympande - orternas existens. Och deras rätt till fortsatt existens. Deras eventuella rätt.
-Jag
kan inte se något egenvärde i att Vilhelmina existerar, säger Ö, med utveckling
av en kommentar från en besökare från väster – ”In the States, we help people,
not villages”.
För
min del är det tvärtom: jag ser ett definitivt värde i att orter som
Vilhelmina, eller Sveg, eller
Surahammar, eller Valdemarsvik eller Lönsboda fortsätter att existera.
Dels
har det för mig ett egenvärde i sig, att hela landet kan leva.
Det är ingenting
man kan argumentera för, inget uttalande om fel och rätt; det är som en
uppfattning om färger eller musik.
Ö
har rätt till sin och jag till min, och andra till sina.
För
min egen del grundar sig den känslan förstås mycket i hur jag sett
Hogdalsbygden, som jag lärt mig uppskatta så, liksom krympa ihop, skrumpna, under tidens tryck.
Men
inte bara det. Detta Sverige är i dag över huvud taget ett land som det gör ont
att resa i; den gamla galghumoristiska slogan från 70-talets Montevideo faller
en i åtanke: ”Den siste som åker släcker ljuset”.
Men.
För det andra ser jag ett värde i att dessa orter får fortsätta att leva, får
möjlighet att erbjuda alla möjligheten att välja att leva där, därför att vi
måste upprätthålla en infrastruktur för att kunna fortsätta att utvinna och
konsumera eller exportera de produkter som fortfarande utgör landets ekonomiska
ryggrad – malmen, skogen, vattenkraften.
Samt
den allt viktigare turismen.
Utan
Vilhelmina stannar Sverige, skulle man kunna travestera en gammal slogan.
Det
är inte bokstavligen sant, man kan förvisso tänka sig ett fullgott
välfungerande land även om det bara råder tomrum mellan Dorotea och Storuman.
Men
man kan inte operera bort alla orterna i Norrlands inland (eller Svealands
bruksbygder, eller inre Småland, eller Markerna, eller Skånes risbygd). I den
processen når vi så småningom en brytpunkt där själva helheten börjar få
problem med att fungera.
En
del menar att vi redan är där. Så negativ eller pessimistisk är inte ens denna
Griniga Gamla Gubbe, men det synes mig klart att vi rör oss i den riktningen.
(Att,
i andra änden, Stockholm har växt på ett sätt som menligt inverkar på trivseln
i det som är min hembygd, det är till
dels en annan sak. Vi lämnar det tills vidare därhän).
Det
finns ett tredje argument också. Det handlar om framtiden.
En
gång, för kanske 30-40 år sedan, var det
mindre orter än Vilhelmina eller Sveg det handlade om.
Småbyar
ett stycke längre in i den där skogen, den som ser så obefolkad ut sedd från
Nytorget och Stureplan.
Då
var det Vilhelmina som var centralorten som skulle satsas på och leva, på
byarnas bekostnad.
I
dag är det Umeå, med universitet och kaféer och flyget till Stockholm, som
skall få leva.
Men
om 30-40 år? Vad säger att den
utvecklingen, i sin kyliga marknadsekonomiska logik, påhejad av trendkänsliga
hajpmedier, plötsligt skulle stanna av?
Om
30-40 år så är det kanske Umeå och Karlstad och Kalmar som vi inte längre ser
något egenvärde i.
Och
sedan? Stockholm, Göteborg – det beror
väl på vad de styrande i Peking eller Rio eller var det nu blir beslutar sig
för.
Om
man inte bryter eller åtminstone försöker hejda processen förstås.
Vi
pratade i det sammanhanget också om Norge.
Där
har man ju på ett helt annat vis en ambition om att – inte att "hela landet
skall leva" - men att det skall gå att leva i hela landet.
Det
betyder inte att Norge inte har en urbaniseringsprocesse, inte att landet är
fritt från glesbygdsproblematik, inte att verksamheter inte slår igen.
Men
attityden är en annan. Och det tar
sig konkreta uttryck.
Då
är den vanliga invändningen ”jamen, Norge har ju råd, de vadar i oljepengar”.
Sant
att Norge har en stark ekonomi.
Men
som bekant fonderas en mycket stor del av oljepengarma, en så stor del att ett
politiskt parti kunde bygga en central del av sin plattform på kravet om att
sätta mer sprätt på dem. De rasslar inte rakt in i årets statsbudget, som många svenskar tycks tro.
Och
den syn på regionalpolitik och landet som en helhet som finns i vårt grannland
var ingenting som kom med oljan.
Den
har djupare rötter och längre tradition än så.
Den
bottnar i en syn på vad landet är.
Nämligen
något mer och något annat än förmågan att hänga med i den senaste hajpen från
USA (eller Paris, eller Lübeck, eller Rom, för att nu vandra bakåt i tiden),
som är källa till stolthet i vårt land.
Vårt
land som är så naivt självförnekande, på ett sätt som brölande
kommentarsfälts-våldsverkare aldrig kan förstå, vad de än gastar om.
Jo, du har nog rätt. Det handlar om värderingar, rentav känslor. Jag har inget emot att Vilhelmina e dyl lever och frodas men har svårt att se att det kan ske på annat sätt än på egna villkor. Är alltså mkt tveksam till bevarande av gamla strukturer för att orter ska finnas kvar men kan "de" hitta på ngt som funkar och håller så gärna för mig. Då ska ej hinder sättas upp.
SvaraRaderaJag har inte åstadkommit något storslaget i livet men den lilla utveckling som min livsbana ändå uppvisar hade varit helt omöjlig om jag stannat på de mindre orter som jag periodvis bott på som ung. Där har du det känslomässiga. Utveckling för min del, även intellektuell och mental, har haft min egen "urbanisering" som förutsättning.
Sedan kan man naturligtvis diskutera om ortens litenhet är orsak till eller en effekt av "tankens litenhet". För att en liten ort ska utvecklas måste ganska många där s a s tänka större än själva orten. Kommer man till storstan kan även en liten själ som jag uppleva att man "är med".
Ser framemot ditt nästa inlägg.
Som du ser blev mitt inlägg en nästan komisk illustration till Tidholmcitatet som inleder din text.
SvaraRaderaTack för kommentarerna!
SvaraRaderaDet synes mig, käre vän, som om dina invändningar genomsyras av ett par inte helt uttryckta postulat i fråga om vad som är gott och bra och eftersträvansvärt.
Och kring vad som är möjligt och genomförbart – kanske vad som ens är tänkbart.
Är du helt säker på att du hade varit en lyckligare – eller ”bättre”– människa om du inte hade gjort den mentala klassresa du beskriver?
Och, om svaret är ja på detta, är du lika säker på att du inte kunde ha gjort den på andra platser, i andra formationer?
SvaraRaderaNågra frågor:
Vad innebär, menar du, det att en ort skall ”utvecklas”? Som du vet är jag allergisk mot allt som luktar endimensionell positivism.
Och vad betyder det egentligen att ”vara med”? Och på vilket sätt skulle det kräva att konsumbutiken i den ort jag växte upp i läggs ned?
Men framför allt: jag efterlyser inte nödhjälp till föråldrade strukturer.
Utan snarare en ny syn.
Hur ser du på avkolonialiseringen av tredje världen? Hur man än uppfattar den var det knappast ett försök att bevara föråldrade strukturer – även om det faktiskt fanns försök att beskriva det så.
Som sagt, en förändrad syn. En annan attityd. Skall återkomma till det i ett kommande inlägg.
Försökte så ärligt som möjligt beskriva ett känsloläge som förklaring till min skeptiska hållning till viss typ av regionalpolitik. "Vara med" är just det: en känsla. För mig var det omöjligt, iaf som det tedde sig då och även nu i efterhand, att utvecklas utan att lämna den miljö jag då befann mig i. Jag utesluter dock inte möjligheten att vissa människor kan hitta vägar framåt i livet även på mindre orter.
SvaraRaderaFör övrigt är inte stängda konsumbutiker mitt ideal. Idealet vore snarare ett stort antal orter som man inte behöver lämna för att utvecklas även om jag tror att det är något grundläggande mänskligt att vilja bort, fram, över krönet... Obs! Väljer att här att inte ge mig in på en definition av begreppet utveckling.
Intressanta tankar, men återigen tror jag du är lite låst av tanken på "traditionell svensk regionalpolitik". Och det kan vi ju se, att den har inte fungerat/räckt till/varit rätt tänkt....
RaderaF ö är det värt att fundera på växelverkan mellan ortens/platsens litenhet och tänkandets dito. Krävs det kanske en viss storlek, mångfald, tolerans, öppenhet i tänkandet för att platsen inte ska skrumpna (utmärkt ord !) OCH vice versa?
SvaraRaderaJust den tror jag inte ett ögonblick på. Ren synvilla, i mina ögon. Mångfald, tolerans, öppenhet är knappast kopplade till storlek. Kan inte se något empiriskt stöd alls för det.
RaderaNoteras kan att det var tidig ålder, fram till 13 år, som jag bodde riktigt liten ort, ett numera utplånat brukssamhälle. I tonåren bodde jag i en medelstor stad som jag lämnade, bl a för att "komma loss". Det hade naturligtvis gått att byta miljö, umgänge även i den relativt stora staden men knappast i brukssamhället med drygt 300 invånare. Passar på att meddela att jag är snubblande nära att "göra politik" av min alldeles egna erfarenheter.
SvaraRaderaDet där sista låter intressant.
Radera