Fortsätter att gräva i de gamla pappren efter den där försvunna texten. Ett lätt sisyfosartat
arbete – jag var väldigt produktiv i mina unga år.
Själva
grundsökandet är fortfarande lika resultatlöst.
Är
det verkligen ingen som känner igen en text som börjar ”Vi älskar havet men som
strand”…??? Det låter som om det har
något med muminvärlden att göra, men säker är jag inte.
Under
utgrävningarna hittar jag dock strövis en och annan annan text som är läsbar än
i dag. Låt mig upprepa att jag inte talar om Den Stora Litteraturen här, men om
lustfyllda – och någon gång smärtfyllda – hälsningar från en annan tid, som är
både avlägsen och nära.
Som
alla tider.
If we do these things in the
greenwood
Om
vi gör
Kom
till mig med dina nötta ögon
kom
till mig i öppna och slutna rum
låt
oss inte förneka ögonblicket
if we do
if we do
om
vi gör
kom
till mig utan alla dikterna
om vi gör
om vi gör
kom
till mig därför att du har lust
därför
att du inte tvekar längre
därför
att du inte vill välja
därför
att du bryr dig om
om
vi gör
kom
till mig för att läsa på insidan
av
mitt huvud och ditt
för
att koppla ur mörkermätarna
och
sluta brinna, ja,
och
för att stjärnorna inte längre bränner dig
(1975?)
(1975?)
I
dag skulle jag nog ha arbetat om slutet en smula, det finns en självmotsägelse
där och en upprepning som är mera oskön än inskärpande. Men vad fan. Tiden
finns.
Vädret
och dess verkan förändras dock inte i grunden.
Snön
täcker våra sista dagar
Spår
i nysnö,
sedan
mera snö som täcker
dessa
spår
Det
blir inte mörkt eller ljust
runt
huset
Bara
ett flimrande, ett spårlöst
där
allting kryper närmare
Där
ute går alla vilse
Snö
täcker våra sista dagar
All
rörelse blir långsam,
liksom
tvekande
Men
vinden lämnar dörren öppen (74/75)
Även
kärlekens villkor är sig omisskännligt lika. Inte minst förvirringen:
din
frånvaro är ensorts sår
& jämför mig inte med mina misslyckanden
& var snäll och trampa inte på min tunga
”I refuse to be forgiven for
loving you”
jag
tänker inte säga
att
jag inte kan leva utan dig
utan
att jag kan
leva
med
dig
"frukta den dag då ett tåg
inte
betyder något för dig”
& var snäll och följ med
mina
spårvagnar,
din
frozen
dream addict,
orangely. (1975)
Tidens
anarkistpoesi (och –poseri) satte uppenbarligen mera spår än vad jag mindes.
Inklusive
(o)vanan att på vad som egentligen är klassiskt modernistmanér införliva andras
goda formuleringar.
Men en mer klassisk hållning dominerar:
Men en mer klassisk hållning dominerar:
Nej
med kärlek har detta ingenting att göra
Kärleken
är ett milt och möjligt arbete, ett
stycke
musik för två, någonting att lära sig
Detta
är en besatthet, rädsla, skuggstråk ur
det
mörka, någonting mycket främmande
Med
kärlek har det mycket lite att göra
Det
förföljer mig med bilder, färger, oväntade
sammanträffanden,
reflexer av ett ansikte
Det
gömmer sig bakom dörrar, bakom hörn och
pelare,
bakom ord, himlar, speglar, vykort,
glasväggar Det kommer tillbaka överalltifrån
Men
har det egentligen någonting med kärlek att göra?
kärleksdikt
omöjlig
sadly
you cant chose
därför
att jag inte längre behöver dig
kan
jag stanna
du
kommer att genomgå många förvandlingar
du
kommer att ha något att säga
om
fåglar
du
kommer att driva som en dimma
och
växa som ett träd
men
du kommer inte att vara något i en dikt
av
mig
eller
någon annan med varmare händer
varje
dag kan vi säga
att
vi inte behöver varann
en
dag kommer du att vakna
utan
bilder
och
när du ropar på mig
kommer
jag att ge mig av (troligen 1975)
Hmm.
Jag tror att jag minns vem den där dikten var riktad till – i den utsträckning
som dikter existerar i sinnevärlden.
Det
är inte stolthet som minnet fyller mig med i första hand.
Utgrävningarna
understryker också insikten att allt må vara politik, men att det var mycket
annat som rörde sig i ens huvud då. Men visst är politiken i hög grad
närvarande. Ofta problematiserad. Inte sällan som en brottning.
Ibland
bara som ett blänk av självklar närvaro:
if
you so wish
när
alltför många gamla vänner
har
samlats i gallerierna
för
att ta livet av dig
när
dina sånger slutgiltigt fastnar
i
postrestante-luckorna
när
pajkastningsscenerna
får
alla att gråta
&
alla atlantångarna
har
brunnit upp
när
det regnar på stureplan
&
du har lämnat ut din sista hacka
till
polarfararna
då
är det dags
att
förråda revolutionen
inte
förr
Ibland
som huvudfråga, men på snedden:
Om
man kan vara poet och kommunist?
Om
man kan vara människa och människa
Om
man kan vara människa och poet
Om
man kan vara kommunist och kommunist
Om
man kan vara människa och kommunist
Om
man kan vara poet och människa
Om
man kan vara kommunist och poet
Om
man kan vara poet och poet
Om
man kan vara kommunist och människa
Kan
man ställa sig utanför skeendet
Kan
man gripa tag i sitt eget
och
bära det till andra
Och
bära andras, närma det till sitt eget
Vill
vi överhuvudtaget mötas
Man
kan förkasta det nödvändiga
Men
knappast hindra det från att ske
Lägg
märke till att frågetecken saknas utom i den allra första frågan. Lägg märke
till hur Alexander Weiss tittar fram i bakgrunden. Lägg märke till att den
världsvise 20-åringen avstår
från att försöka besvara frågan, utan bara försöker belysa den.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar