NY BLOGG

GrinigGammalGubbe har fått vila. Här hittar du den nya bloggen Glad och Bitter

Kom ihåg att bokmärka den nya bloggen när du läst ;-)




24 april 2012

The Great War - sångerna


Som den konstiga människa jag är, så är jag förstås en smula insnöad på första världskriget.
Eller Det stora kriget, som det heter i flera länder.

Inte så där monumentalt eller bisarrt insnöad dock, som de som förlägger alla sina semestrar till skyttegravarna eller tillbringar alla sina vinterkvällar böjda över generalstabskartor med stegvis armékårsförflyttningar inritade.

Jag har några böcker, det har jag. Men de är avsevärt färre än avdelningarna ”Europeisk topografi” eller ”Samtida poesi”. (Samtida betyder i min värld 1900-talet…), och troligen är de färre än  ”Dansk historia” eller ”Eyvind Johnson & johnsoniana” också. (I de båda senare fallen finns det kanske en viss överlappning – nu var det 1914 eller kanske 1920 och dags för folkomröstning.)

Men det var inte detta jag skulle tala om.
Nej, det var musiken.

Jag har en spelningslista på datorn som heter The Great War.
Ni vet vad jag tycker om engelska titlar, men nu handlar det ju om ett krig som engelsmän och amerikaner (och Anzac-soldater) utkämpade och svenskar inte, så det får bli så.

Ur denna spelningslista har jag plockat ut några stycken och lagt på Låtarna-bloggen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar