NY BLOGG

GrinigGammalGubbe har fått vila. Här hittar du den nya bloggen Glad och Bitter

Kom ihåg att bokmärka den nya bloggen när du läst ;-)




14 december 2010

Terror och infrastruktur

Kanske borde jag som alla andra svenskar bloggare skriva om terrordåd och Sveriges plats i världen, men efter en dag i nyhetsströmmen orkar jag inte riktigt.

Vill dock länka till en artikel av Per Wirtén, som gör upp med dendär trista ”naiva-svenskar-måste-få-upp-ögonen”-mentaliteten (aka UlfNilsson-resonemang).
................"Att Sverige varit en skyddad vik är inte bara ett ofta upprepat tankefel. Det närmade sig status av offentlig lögn."


Tänker i stället på hur Sveriges infrastruktur verkar rasa inför våra ögon.
Tågen stannar, vägunderhållet chanserar, elpriset skjuter i höjden när kärnkraftverken inte tycks gå att reparera.
Och elevernas skolprestationer sjunker.

Jag tillhör ju som bekant dedär som var och är skeptiska inför avregleringar, marknadsutsättningar, utförsäljningar och allt vad det heter.
Men jag skulle vilja att någon som är entusiastisk för det faktiskt tog sig före att förklara för mig vad som är vinsten med processen för mig – antingen som medborgare/skattebetalare, eller som nyttjare/brukare/kund.

Det räcker med att man gör det ifråga om elmarknaden.
Vad har jag egentligen vunnit?
Jag skulle uppriktigt vilja veta det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar