NY BLOGG

GrinigGammalGubbe har fått vila. Här hittar du den nya bloggen Glad och Bitter

Kom ihåg att bokmärka den nya bloggen när du läst ;-)




28 maj 2011

Ta bort cyklisterna!


Sjuk i ett par dagar orkar jag nätt och jämnt stappla ur sängen då och då för att titta lite på tv.
Och fastnar framför Eurosports sändningar från Giro d´Italia.
Jag saknar visserligen inte helt intresse för cykelsporten, även om den ogenerade dopingen gör det svårare att glädjas, ja svårre att engagera sig.
Och Roberto Vacchi är en god och pedagogisk om än ibland väl entusiastisk ciceron, inte bara till loppet utan även till bakgrunden.

Men som vanligt är det landskapet som lockar mig mest, inte minst i dessa etapper uppe i Alperna – gårdagens etapp slutade i San Pellegrino Terme, där vi drack Trocadero sommaren 96 (som Johan och jag hade bestämt när vi drack San Pellegrino vid Trocadero sju år tidigare…) – som vanligt är det landskapet som lockar, och Eurosports helikopterbilder och svepande vyer från motorcyklarna gör inget för att dämpa det.

Dels lockas jag att resa dit igen; men dels påminns jag om en gammal tanke jag haft om möjliga TV-program.
För länge sedan ställde jag mig och andra frågan, varför TV-bolagen inte gjorde program som bara visade och berättade hur det var på en plats, utan att problematisera och avslöja – men utan att försköna och idealisera heller – bara som ett vykort från en annan del av världen.

I dag, med alla dessa kanaler som skall fylla sin sändningstid, finns dessa program. Jag ser dem ibland och konstaterar att jag hade rätt: visst går det att göra och sända och locka publik till det. En stunds rent nöje, ett nyfiket vila-ögonen, som sagt: ett vykort.

Men nästa steg är att sätt sig i bilen eller på tåget. Jag brukar alltså säga om cykelloppen att sändningarna skulle vara jättebra om inte alla dedär cyklisterna kom i vägen för landskapsbilderna. Jag tror inte jag är ensam.
En öppen kamera på taket på en bil som åkte över Alperna eller längs Rivieran, eller i förarhytten på Glaciärexpressen eller Flåmsbanen, eller ute på däck på en Waxholmsbåt eller ett Hurtigruttfartyg.

Det skulle inte bli spännande i någon vedertagen mening, men det skulle kunna bli alldeles utmärkt tv. Och med dagens låga produktionskostnader och billiga/enkla distribution. Jag tror att det kommer.
Kom ihåg var ni hörde det först!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar