Naturligtvis
är det ingen återkomst, ingen återupptäckt.
Lars
Gustafssons lyrik har följt mig sedan jag en gång fann den, i den för lyrik
mottagliga ålder som i många unga mäns liv följer (eller: brukade följa) närmast
efter skälmromanerna (jfr "Nytt möte... 1")
Jag
är ingen boksamlare i den meningen och kan inte gå ed på att jag har alla de
gustafssonska samlingarna, men huvuddelen.
Några
samlingsvolymer svarar för att helheten är någorlunda tillgodosedd.
De
allra första har jag dock aldrig ägt annat än i den gröna pocketsamlingsvolymen,
men det räckte för mig. Det var där det började.
En stunds bläddring i den boken - eller likaledes älskade Bröderna Wright... - och jag är tillbaka i det där
tidiga sjuttiotalet, särskilt vinterdagarna. Och plötsliga öppnade utsikter.
Häromdagen
fick jag genom en klok väns förmedling den senaste samlingen, Elden och döttrarna, med
den lockande och lite förvirrande undertiteln Valda och nya dikter.
För
mig är alla dikterna nya, och det har kanske lite med den gustafssonska diktens
särskilda kvalitet av öppnat fönster mot
en annan utsikt att göra. I någon mening är hans dikter nya (för mig) varje
gång.
Men
mest beror det förstås på att den närmast föregående samlingen ”Om begagnandet av elden”, som den nya
samlingen är en utbyggd variation av, ännu saknas i min – således ej kompletta –
samling.
Vilket förhållande också ger en förklaring till bokens undertitel.
Jag
är inte någon kritiker, utan bara en engagerad läsare, men låt mig ändå säga: de
här dikterna gör mig glad, nästan lycklig.
Det
är återigen den där känslan av att se,
att bli inbjuden att se på nytt.
Och
även om en del av dikterna tar utgångspunkt i författarens livserfarenhet och
ålder så finns där ett drag av återvändande till de tidiga årens förundrade
blick på tillvaron.
Åtminstone när jag läser dem.
Varje
dikt skapar världen. Och varje läsning skapar om den. Igen och igen.
Tack
Anna, tack Lars, för boken!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar