Nostalgia is a disease of
the heart
Det är kanske inte den
bästa sång som gjorts men jag vet ingen annan som så väl fångar den där stämningen,
då när allt var möjligt, när musiken vidgade världen och vi plötsligt visste
något som vi aldrig vetat – i mitt eget liv staplat och åter rivet i en annan
ordning och andra former än Peter Daltreys, men likväl samma känsla, samma
andning, samma gemenskap, samma bräckliga och okrossbara frihet.
Hur Radio
Luxembourg var ett fönster genom sommarkvällen ut till nya världar, som några
sommarkvällar i ett tält på en strand vid Sundet, eller till kvällen på det
lilla sommartorpet i Svartedalen, eller på alla resorna, ett nytt hotellrum och
en ny finjustering av transistorn vid 1403.
Eller raden om ”Johns voice in
technicolour”, för så var det ju, synestesierna svepte oss som en vind genom
tiden, de blommiga och färgrandiga skjortornas vibrerande sommar 1967; och
vänskapens band som snurrade på rullbandspelarna från det stora holländska
elektronikföretaget som ännu ägde marknaden, snurrade med lånade skivor och
vunna drömmar, snurrade med musik som man var ensam om i gemenskap.
Känslan av att komma hem med en ny skiva,
dendär mattblanka orördheten hos vinylen innan man försiktigt, nästan smekande,
lade den på skivtallriken och både visste och inte visste vad man skulle få
höra.
Och nattens alla samtal, om musik först och sportens sagohjältar, och
sedan hur politiken gled in i det, i mitt liv som ett kunskapsstråk och en
glädjekälla, en ny sorts befrielse i en ny riktning, ibland en ny dimension,
ibland bara på tvären – och så den växande förvirrade förtvivlade
glädjensorgenoron när världen slutligen föll sönder i två kön, det åtrådda och
det trånande.
Hoppets gunga som svängde högt, framåt och bakåt, uppåt och nedåt
igen, bara aldrig stilla, bara aldrig i ro.
Medan musiken fortsatte, aldrig tystnande,
alltid hörbar bakom bilderna som var våra liv, inskjutna i varandra, musiken
från transistorn, från Luxembourg och Tio i Topp, från bandspelaren, från
skivorna som saktade ner från 45 till 33, från
konserterna den tiden när de stora fortfarande reste genom Sverige, musikens
ariadnetråd som ledde oss ut ur den ena och in i den andra labyrinten, alltid
längtande, ofta sorgsna, ibland desperata, någon gång trotsiga och för det
mesta uppfyllda av det självklaras lycka som blir synlig först på avstånd.
Ett ögonblick i historien och en eon i våra
liv. Vänskaper som växte och testades och höll. Rusen. De tidiga morgnarnas
ljus över ängen när man kom hem efter festen. Herr Ågrens återkommande besök och
bakrusens förvridna heroism.
Och hur en flickas ansikte kunde sväva framför en i en hel skoltermin, stundtals försvinnande som cheshirekattens, stundom radioaktivt strålbrännande, och ingenting annat var viktigt.
Utom musiken förstås. Musiken, hela tiden.
Nobody knows where we are
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar