NY BLOGG

GrinigGammalGubbe har fått vila. Här hittar du den nya bloggen Glad och Bitter

Kom ihåg att bokmärka den nya bloggen när du läst ;-)




13 januari 2010

Hata OnOff (eller?)

Är det Sveriges värsta lurendrejarföretag? Bortsett från rena svindlare så tror jag det. De gånger jag varit korkad nog att handla där har jag ofta känt mig lurad, alltid utnyttjad och sällan bra bemött.

Skulle vara intressant att göra ett reportage från en av de säljskolor de måste ha, där de uppenbarligen tar normala unga män (mer sällan kvinnor) och avlär dem hyfs och serviceanda - samt i förekommande fall kunskap - och proppar dem fulla med självgodhet, stroppighet och motvilja mot kunder.

Men denhär gången är det inte så mycket det.
Nej, det handlar om företagets affärsidé: att inte ta ansvar för garantier.

Storyn är denna:
Min halvårsgamla kamera (Canon Ixus) inköpt på OnOff slutade att fungera - objektivet hängde sig.
Canon hänvisade till säljaren.
Lämnade in i november. Fick skriva på ett evighetslångt papper med finstilt, där jag förmodligen frånskrev mig alla rättigheter, men jag trodde ju att det var en enkel historia.
Efter ett par veckor kommer brev: Ingen garanti, du har gjort "åverkan". Betala 2000 för reparation, 795 för att få tillbaka utan åtgärd, eller 750 för skrotning(!!).

Blir förbannad, skriver undrande brev där jag bestrider kraven och klargör att jag absolut inte gjort någon "åverkan" på kameran.
Den har varit med om några månaders högst normal användning i en medelålders mans liv. Det värsta den utsatts för är att jag haft den liggande lös i min kavajficka...
Om en Canon Ixus-kamera inte klarar detta måste Canon nog ändra sina bruksanvisningar.

Hör ingenting av OnOff på sex veckor. Så kommer ett mess i mobilen: ditt serviceärende är klart för avhämtning.
Tror naturligtvis att de tagit reson och fixat kameran. I butiken upptäcker jag misstaget. De vill ha 795 spänn för en oreparerad kamera.

Påpekar att jag skrivit brev och bestridit kravet men inte fått något svar. Expediten känns inte vid något brev. Efter en stunds bollande av repliker lämnar jag affären.

Dagen efter - dvs i dag - kommer ett nytt mess: "Du har inte hört av dig - om du inte gör det inom två veckor skickar vi faktura på 795".
Och, håll i er - detta mess går inte att svara på!
Ringer Kundtjänst, som vägrar ta i ärendet eftersom jag inte har "servicenumret". Om detta är så centralt kan man ju tycka att det kunde ha angivits i messet, men icke.

Hänvisar till mitt brev igen.
Flickan på Kundtjänst upprepar att hon inte kan göra något, inte vet något om brevet, och förresten kan ju detta ha kommit bort i posten. Hon kan inte ens säga vart jag skall skicka ett eventuellt nytt brev.

En rad fel: För det första, att OnOff verkar ha satt i system att neka garanti med hänvisning till åverkan. Snabbt utslängda trådar i vänkretsen pekar på flera fall (det här går jag igång på som journalist...)
För det andra: Att OnOff inte svarar på brev.
För det tredje: Om brevet nu verkligen inte nått OnOff, att man inte efterlyser någon respons av kunden, innan man skickar ut det falska beskedet "Ditt ärende är klart".
För det fjärde: Den kunden-har-alltid-fel-attityd som genomsyrar alla kontakter med företaget, hur vänlig och verserad man än anstränger sig att låta.

Fotnot: Efter diskussion på nätet och i mail gick OnOff med på att avstå från att ta ut de 795 kronorna. Jag fick alltså tillbaka min trasiga kamera utan att behöva betala något. Känner mig fortfarande inte som vinnare i detta, men inte heller lika mycket som en loser.

Det skall också noteras att EFTER all denna diskussion och irritation var attityden en helt annan. Det skall firman ha credd för.
OCH det skall noteras att det faller en mörk skugga över kameratillverkaren....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar