En avi i lådan. Ibland får man hämta posten vid Zinkensdamm, ibland på Pålsundsgatan.
Om det är valfrihet, i så fall för vem?
Men det är klart. ”Marknadsanpassningen” i Sverige har till mål att skapa en bra marknad – för dem som säljer.
Och för dem enbart.
Kanske är det för att de som leder och styr i så stor utsträckning är utbildade vid Handelshögskolan.
Det man lär sig där är ju faktiskt i grunden att sälja de produkter som på något outgrundligt vis "har framställts".
(Ja, jag vet att det lärs ut annat där också, de mest subtila teorier om det ena eller andra som sätter de utbildade i stånd att komma med spådomar vars sanningshalt aldrig prövas.
Men envar som träffat mer än en av dessa handelsutbildade vet att det i grunden är säljarens perspektiv som styr tankegångarna.)
Och när nu dessa människor får styra även politiken, direkt eller indirekt, så är det ofelbart och obönhörligt där vi hamnar: i att underlätta för den som säljer.
Inte i att skapa en marknad som fungerar väl för den som köper, den som är kund, den som ytterst har bekostat hela spektaklet.
Räck upp handen den som inte har hört frasen ”underlätta för företagandet” några hundra gånger!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar