Talar
med en uppskattad och klok kollega om att vara konservativ.
Han
bestrider att jag är det.
Att sådär i allmänhet förespråka frasen ”if it aint broken, dont fix it” räcker inte, menar han. En konservativ vill bevara saker, enkannerligen i politiska sammanhang, även om de inte är bra, för bevarandets skull, säger han.
Att sådär i allmänhet förespråka frasen ”if it aint broken, dont fix it” räcker inte, menar han. En konservativ vill bevara saker, enkannerligen i politiska sammanhang, även om de inte är bra, för bevarandets skull, säger han.
Eller
ungefär så, jag lovar inte att jag kan göra hans resonemang riktig rättvisa.
Bland
annat därför att vi inte är överens. Jag menar nämligen att jag är i grunden konservativ.
Man
måste nämligen skilja mellan konservatism som livshållning och konservatism som samhällssyn. Den som är
konservativ i fråga om politik vill bevara strukturer; den som har en
konservativ livshållning vill få känna
igen sig.
Jag
tror att det var där som N och jag – nej, inte egentligen var oense, men talade
om olika saker.
För
jag är ingalunda särdeles konservativ i den enkla politiska meningen, den som
hette ”höger” en gång i tiden när världen ännu var begriplig; tvärtom för mig
min konservatism ganska ofta till vad som brukar definieras som
vänsterståndpunkter (”ge fan i att sälja
ut våra gemensamma ägodelar”, ”bevara Slussen”,”ge landsbygden rimliga
möjligheter att leva” etc etc).
Men
alltså i fråga om livshållning. Och det går längre än vännen N
postulerade.
Men
det är bra att få sambanden ifrågasatta; jag skall försöka reda ut det för mig
själv här.
Vi
behöver inte spilla många ord på skillnaden mellan konservativ och reaktionär,
mer än att konstatera att den finns, och påpeka att det förstnämnda främst är –
eller således: kan vara - en inställning till tillvaron, det senare i högre
grad handlar just om politik.
Och
att den konservative snarast vill skademinimera effekterna av världens
oundvikliga gång, medan den reaktionäre hoppas på att kunna ändra densamma.
En
svårighet är att jag inte vet vad man skall kalla motsatsen till den
konservative.
”Förändringsbenägen”? Nej, det stämmer inte. Förutom att det är ett
tramsigt konsultord av newspeak så
missar det att även en konservativ person kan vara förändringsbenägen i en mening, nb de sällsynta gånger hen
finner förändringen väl grundad och motiverad.
”Liberal”? Nej, det var på 1800-talet. Och i dag är
ordet liberal så kontaminerat och samtidigt så uttunnat att det snart är
meningslöst att använda. Dessutom fokuserar det för mycket på den rent
politiska dimensionen.
”Radikal?
” Inte heller riktigt bra, eftersom det ordet
faktiskt implicerar inte bara en lust till förändring, utan till (just) en
radikal förändring, en uppryckning med roten. Och det är ju inte nödvändigtvis
det som avses.
Men
låt gå för ”radikal” för ett ögonblick. För att ha något att använda.
Då
tror jag man kan fånga in en viktig dimension av skillnaden så här:
En
”radikal” söker efter saker som behöver
förändras – en konservativ ser i första hand saker som bör bevaras.
Den
konservative har en hög tröskel för att betrakta saker som förändringsmogna.
En
konservativ vill som sagt kunna känna igen sig.
En
viktig faktor, tror jag, är att den konservative inte tror att världen blir
bättre.
Somliga
tror att den blir sämre, de är pessimister och (tycks det mig) ofta även politiskt
konservativa; andra tror (som jag) att detta är meningslösa kategorier som kvarlever
från en annan tid, och att man inte kan motivera några åtgärder eller
handlingar alls med utvecklingsoptimistiska kalkyler.
Eller,
för den delen, avvisa dem på sådana grunder.
Då
måste varje handling, varje åtgärd, varje idé om förändring, motiveras på sina
egna meriter.
Det
ställer genast högre krav. ”Utvecklingen” kräver inte längre något.
Det
är vi som väljer. Och vem blir då inte tvekande, trevande, famlande – och konservativ?
Jag
vill hävda att väldigt mycken radikalism – även fashionabelt postmodernistisk
och post-postmodernistisk och gud vet vad – fortfarande ytterst bygger på en
utvecklingsoptimism med sina rötter ner i 1800-talets ohöljda framtidsglädje.
Låt
oss också slå fast att en konservativ INTE motsätter sig alla förändringar, a
priori.
Dels
vet hen att världens tillstånd är dynamiskt, det vore meningslöst att drömma om
ett tillstånd helt utan förändringar och till en viss gräns får man gilla
läget, dels kan även konservativa uppfatta vissa förändringar som huvudsakligen
positiva. Det är en gradskillnad.
Men
notera ordet ”huvudsakligen” – jag tror, dock utan att kunna bevisa det, att
konservativa är mer klara över att varje
förändring drar med sig en rad effekter i släptåg, och ingalunda bara de
avsedda.
Och
att summan även av den i bästa mening genomförda åtgärden kan vara negativ.
I
den mån man alls tror sig om att kunna summera – det tror ju oftast
förändringars upphovsmän, medan den konservative snarast har en skepsis mot den
sortens enkel matematik.
Men
vi vet att vägen till helvetet har en särskild stenläggning.
En
annan distinktion är den att de förändringar den konservative är beredd att ge
sitt bifall i första hand är de som är avsedda att fullända något, medan den ”radikale” vill se förändringar som
syftar till att just förändra något,
avskaffa, bygga nytt.
Själva
ordet nytt är för den konservative en
varningssignal, för den radikale en kvalitetsstämpel
Det
handlar således också om förväntningar
inför förändringar: en konservativ är mer benägen att inte tro på att det blir
någon förbättring.
Ett
annat sätt att se det är så här: Om det finns två alternativ som i grunden är precis
lika attraktiva (ja, jag vet att det är teoretiskt, men låt oss anta!), precis
lika lockande i sig och på egna meriter, så kommer den konservative att föredra
det som ligger närmast status quo, och den ”radikale” att föredra det som
innebär förändring.
Det
är två olika livshållningar, och de
finns hos olika, konkreta personer.
Och
i den meningen är jag obotligen konservativ.
Hur
kommer det sig?
Jag
vet inte, men jag tror att min konservatism har med personliga upplevelser att
göra; och jag tror att det i mycket handlar om döden. Om den rädslan. I de tidiga åren.
Min
tomma ekande saknad efter Anders död, min vildsinta vrede efter mormors
plötsliga bortgång och min unga skräck för allas död under de där viktiga åren.
Motviljan
mot att se de viktiga människorna slitas ifrån mig, slitas ut ur mitt, vårt,
allas liv.
Det
som blev kvarblivandets, samlandets, återerinringens, minnets förbannelse.
Och
dröjandets: de försiktiga stegens prövande väg.
Det
är därför jag inte kan göra mig av med mina böcker och inte har något behov av
att byta gardiner.
Det
är därför jag är konservativ.
Tror jag.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar