Och så
operan igen. Trubaduren.
Det är
ju Verdi-år i år.
Verdi-år och
Wagner-år.
Skall
jag vara riktigt uppriktig är jag ingen stor älskare av någon av de båda
herrarna.
Mycket
förenklat tycker jag att Wagner trallar för lite och Verdi för mycket.
Det är
något skumt med det där, att passionerna flödar (i operavärldens sedvanligt
skruvade intrig), känslorna svallar, kärleken och döden möts på de mest plågsamma vis –
och allt till en klämmig melodi av den typ som redan en annan grinig gammal
gubbe för över hundra år sedan kallade ”positivhalarmusik”.
Det skär
sig en smula.
Kungliga
Teatern kör just nu en föreställning av Verdis Trubaduren som bjuder på
några tydliga exempel på det. Till exempel i sista aktens sorgesamma samtal
mellan mor och son (som dock inte är mor och son visar det sig, för det är ju som
sagt i operaintrigernas speciella verklighet) där det helt plötsligt faller ut i sådana
där små positivhalarsekvenser.
Klämkäckt
sjunget om död och pina och andra sådana lustigheter.
Jag
kanske springer in genom sedan länge uppslagna dörrar, jag vet inte. Det är i
alla fall så påtagligt att man sett sig föranlåten att kommentera det i
programmet, och vända det till Verdis styrka, att han på något vis ställer
livets paradoxer i centrum eller hur det nu var.
Det
fungerar inte riktigt för mig. Min smak är så banal att jag vill att musiken
skall uttrycka stämningen och känslorna, inte kontrastera dem på något fiffigt
kontrapunktiskt vis.
(Undras
förresten om inte årets andre jubilar ibland kan beslås med motsatsen – känslor
av svallande lycka eller bara genuin glädje som musikaliskt uttrycks i vibrerande högdramatik eller stormande storslagenhet?)
Vi kom
närmast från två föreställningar av Turandot, och även om Yana Kleyn förgyller
också Trubaduren som Leonora så når den inte upp till hennes gestaltning av Liu –
helt enkelt därför att rollen inte ger den möjligheten.
Visst gör hon en vacker Tacea la notte placida, men den följs omedelbart av en klämkäck gatuvisa
– Di tale amor che dirsi – tralala trallali trallallalala – som förtar mycket av effekten. Men som å andra
sidan stannar i huvudet.
Det är inget fel på Verdis förmåga att skriva låtar
som fastnar.
Men
Kleyn har inte många tillfällen att skapa den där magin när hon drar ut de högsta
tonerna till svindelspindeltrådar av ren overklighet som hon gör som Liu.
Nu skall
jag inte göra mig surare än vad jag är.
Det bjuds förstås på mycket bra musik, och ett stycke som D’ amor sull’ali rosee till exempel ger Yana Kleyn möjligheter att visa upp sin förmåga, och har alla förutsättningar att förbli en favorit.
Det bjuds förstås på mycket bra musik, och ett stycke som D’ amor sull’ali rosee till exempel ger Yana Kleyn möjligheter att visa upp sin förmåga, och har alla förutsättningar att förbli en favorit.
Förutom Kleyn är Stuart Neill riktigt bra som Manrico (en
gammal paradroll för Jussi B, har jag insett genom självstudier på Youtube och
annorstädes, så det finns att konkurrera med) och Agneta Lundgren likaledes som Azucena, zigenarkvinnan som
egentligen är berättelsens centralfigur.
Lite
svårare har jag för Alberto Gazales greve Luna, det är lite för mycket manér och
kliva fram till scenkanten för min smak. Det är öht en föreställning med
ovanligt mycket sådant, och en glad eller artig publik som applåderar så fort
tillfälle ges och ibland annars också.
Att inte
kunna vänta ut den sista tonen innan man börjar klappa är ett oskick.
Vad jag
tycker om töntskallar som prompt ska få ropa ”Bravo!” efter varenda genomförd
aria kan vi lämna därhän.
Scenlösningarna
är listiga och lite lustiga som de brukar vara, med två jättelika
halvcirkelformade murstycken som fyller flera funktioner. Enkelt och funktionellt.
Däremot
är klädkoden knäpp.
Att låta
Leonora se ut som utstigen ur Ett dockhem
och spela mot Luna som en blandning av 20-talsvivör och samtida Balkangangster
och med Manrico som en italiensk operatenor är svårbegripligt, för att uttrycka det försiktigt; och raffset med
kräftskive-hattar på Lunas soldatgäng när det förbereder sig för striden är
bara löjligt.
Missnöjd
alltså?
Inte
alls. Bara en smula grinig som vanligt ;-)
___________________
Här inledningen till en komplett föreställning från 90-talet, en spellista i 15 klipp som rullar, som jag använt för att lyssna in mig. Det klämmiga förhållandevis nedtonat. Ett välbekant ansikte som Manrico.
Här inledningen till en komplett föreställning från 90-talet, en spellista i 15 klipp som rullar, som jag använt för att lyssna in mig. Det klämmiga förhållandevis nedtonat. Ett välbekant ansikte som Manrico.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar