Så
kom vi i elfte timmen iväg och såg filmen med den idiotiskt översatta titeln ”Efter
revolutionen”.
Originaltiteln
är ”Après Mai” och även om begreppet maj
inte har samma konnotationer här som i Frankrike så hade det varit bättre att
behålla den eller ta något helt annat.
Om
inte Scola redan för länge sedan hade använt ”Vi som älskade varandra så mycket”
hade det kunna vara en bra titel. Och på något paradoxalt plan liknar Olivier Assayas film faktiskt Scolas en
smula, fast utan nu-plan.
Allt
utspelas under några febriga månader 1971, det är i slutet av tonåren och
början av årtiondet, och det är alltså som titeln anger efter den maj 68 som
redan vid det här laget var ett myomspunnet förflutet.
Kampen
har inte slutat, men den har på en gång hårdnat och blivit vardagligare, och i
vissa avseenden skärpts.
Våra
protagonister rör sig åtminstone delvis och ibland i gränslandet mellan
utomparlamentariska aktioner och små terroraktioner, ständigt i underläge mot en
allt mer heltäckande repression, och i ständiga diskussioner och splittringar
kring vad som är den rätta vägen.
För
den som var med – ehuru med lite längre distans till det utomparlamentariska - klingar allt detta oerhört välbekant.
Men
än mer välbekant klingar det andra som filmen berättar, hur ”allt är politik”
bara var en del av livshållningen och tillvaron, och (hur allvarligt man än tog
det) stundom en mindre del.
De
många revolterna var sammanflätade och överlappande, och konstnärsdrömmarna
stod inte i någon enkel motsättning till politiken – tvärtom ägnades i verkligheten
alldeles som i filmen mycket tid och kraft åt försöken att sammanjämka dem. Det vridandet och vändandet på argument och känslor och ställningstaganden och drömmar och inordning och självhävdelse och visioner tycker jag är en av filmens verkliga styrkor.
Och
den ”fria” sexualiteten, som måhända för ett historiskt ögonblick var en liten
smula mer jämställd än tidigare (och kanske senare) var likväl inte fri från
smärta, triumf, saknad, positionering, glädje, svek – och revolt.
Och
så drogerna. Visst fanns det en motsättning den gången mellan ”politisk”
vänster och ”flumvänster”, som med lätt hand berörs i filmen, men många var vi
som gled emellan och fanns i båda lägren eller inget – något som också filmen
skildrar väldigt tydligt. Och väldigt fint.
Det
är fint och exakt skildrat, och fullt av små tidsmarkörer, inklusive det eviga
rökandet, och många små blinkningar.
Jag
uppskattade att det repressiva samhällets representanter (med något undantag)
inte framställdes som svarta monster, utan som människor.
Jag
älskade att allt överhuvudtaget framställdes just så komplicerat (och samtidigt enkelt) som det var. Och hur Assayas hade fångat dendär febriga
känslan, när man var 17 och det var 1971, av att alla beslut var så stora, alla
händelser så viktiga, alla steg så avgörande. Och att han gjort det utan att
svika de unga – oss unga, då, nu – för det var
ju så.
Och
jag älskade att historien berättades just så som en berättelse ur livet är – in
medias res och alltid oavslutad, fortsättande, utan avrundande och överslätande
förklaringar.
På
köpet fick jag bilder från såväl Paris som den franska landsbygd jag för första
gången mötte just det året, sommaren -71 – och ovanpå det så väl Florens som Pompeji
och till och med några scener från Bolivia i en film i filmen. Och tågresor och
liftande på 70-talet. Praktiskt taget hela ungdomen. Konsten som en spegel? Jag
vet inte.
Att
soundtracket till valda delar var plockat ur min gamla skivsamling skadade ju
inte. Man måste älska en film som ger plats för Dr Strangely Strange:
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar