Och
så var vi och såg Maskeradbalen igen.
För
tredje gången i höst för min del. Denna gång på självaste Kungliga Teatern,
villsäga där den ursprungliga händelsen ägde rum, om än i en annan byggnad –
man får kasta en blick mot Sofia Albertina på vägen in, så får man den rätta
bilden.
Föreställningen
hade gjort fyndigt bruk av kungligheten genom att låta Gustav sjunga några
partier under upptrappningen till själva balen stående i den kungliga logen; ganska
självklart när man väl kommit på det, men det är ju det man skall göra.
Kungen
sjöngs av László Boldizsár, snabbinflugen från
Budapest pga sjukdomsfall. Strålande mot den bakgrunden. Han är uppenbarligen en agerande sångare, långt
ifrån gamla tiders gå-fram-till-kanten-och-leverera-en-aria-typen (som jag iofs
bara hört talas om, aldrig sett).
Ibland verkade han nästan för påhittig
för resten av ensemblen, som han ju näppeligen hunnit repa med.
Överhuvudtaget var det väl agerat. Operan spelar stycket betydligt
rakare och mer textnära än Folkoperans hackade men roliga uppsättning. De har
uppenbarligen varit på väg in i att ”aktualisera” det, men hejdat sig i tid.
Små irritationsmoment som att galgbacksscenen
spelas med 1700-talsdräkter på en samtida bakgård dit man kommer med hiss får
man leva med.
Emma Vetter som Amelia gör det bra, men
sitter man och jämför med Paulina Pfeiffer som sjunger rollen – eller halva
rollen – på Folkoperan så når hon förstås inte ända fram.
Däremot fungerar Anckarström/Renato
utmärkt. På Operan hänger rollen ihop på ett
sätt som den inte riktigt gör på Folkoperan, tycker jag. Särskilt och just genom sina kast
mellan hållningar.
Det blir förstås betydligt mer av
aria-applåd-aria-applåd-aria-applåd vid Gustaf Adolfs torg än på Hornsgatan, men
det är väl så publiken vill ha det också. Och jag kan gott leva med det, så
mycket mera som handlingen ändå förs vidare med mjuka vindlingar.
Sedan är det en annan sak att Balen
riktigt saknar de stora toppnumren, de stycken som lättast fastnar är de
körartade och ofta lite burleska – Ha ha
ha… - det finns ett drag av vaudeville och operett här.
Recensenter och publik tycks i lika mån
älska gestaltningen av pagen Oscar. Där är jag nog mera förtjust i Folkoperans
version. Men kanske är det snarare rollens svävande genus de gillar än själva
gestaltningen. Som sagt, Folkoperans pojkflicka vinner där. Och nog kändes
det som om hon tog innebörden mer på allvar, paradoxalt nog.
Men som helhet alltså en riktigt fin
föreställning, en bra kväll.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar