Från
första ögonblicket klargörs det: här skall spelas Teater.
En
oförklarad stiliserad dans i påtagligt konstlad belysning följd av i sanning
teatrala repliker.
Och
på den vägen är det
Vem
denna människa, denna docka som placeras i osammanhängande situationer egentligen
är förklaras liksom aldrig i Stadsteaterns uppsättning som vi såg i kväll.
Eller
varför vi egentligen skall engagera oss i hans öde.
Men
jag är också frågande inför det hela.
Förstår inte vad föreställningen vill säga.
Här
ser man föga av Peer Gynts undvikande, hans ”gå udenom” (det nattliga mötet med
Böjgen blir för övrigt mest en slapstick-mystifikation).
Han kastas rakt in i ett antal tablåer,
Han kastas rakt in i ett antal tablåer,
snurrar
runt i dem och tar för sig efter förmåga, kastas ut igen..
Den
tvekande, den vacklande Peer är
sällsynt. Utom när döden kallar, men vem
vill inte ha en frist då?
Han
undviker att binda sig vid Solveig, ja, för han vill leva ut sin kättja. Ok,
var det allt?
Jag
tycker för övrigt inte att de ingående och återkommande kåthetslustifikationerna
i första delen av föreställningen är särskilt engagerande.
Troll
som tar sig på könsorganen har faktiskt aldrig gjort mig upphetsad eller
särskilt road,
Och
jaha, Ibsens troll som människans djuriska sida, hennes kättjefulla jag…
Jaha,
gäsp. Vilken outsäglig originell idé, hördu.
Att
sedan kättjans drivkraft närmast försvinner efter pausen gör inte sammanhangen
särskilt klarare, när penningen och döden stiger in som motiv.
Peer
Gynt visas som en fullblodsegoist som sparkar åt alla håll. Jaha.
Kanske
är han den moderna människan. Jaså.
Men
så går han under. Eller så får han kärlekens frälsning i sista stund.
Genom
den i denna föreställning svårbegripliga Solveig. Vad ser hon? Vad binder
henne?
Ett
trolleri? Eller bara ett manuskript?
Det
finns inget som knyter dessa prövningar till varandra, till oss, till Peer i
oss.
Fantasten Peer blir
också otydlig när föreställningen är otydlig – rättare sagt totalt oklar – med vad
som är fantasteri och vad som eventuellt är ”verklighet”. Och därmed går liksom
poängen med hela Peer Gynt-gestalten bort sig i den dimma som har lagts över
scenen, oförklarad även den.
Det förstärks av att man opererat bort mor Aase och PG:s
bakgrund i det förlorade.
Över huvud taget känns det som en föreställning av och för
dem som kan sin Gynt utan och innan, och partout vill erbjuda ”något annat” Kanhända bidrar det till att recensionerna
har varit goda medan publikresponsen var ganska avmätt, på den föreställning vi
besökte.
Nu
är jag kanske lite svår att tillfredsställa. Jag vill nämligen ha text-teater eller skådespelar-teater.
Regissörs-teater
har aldrig varit min grej. Och det här är väldigt mycket sådan; Ibsen och
ensemblen blir redskap för en regissör som vill säga – ja, det vet man inte
riktigt.
Nej, jag begär inte naturalism.
Inte i allmänhet och absolut inte av Peer Gynt.
Men jag begär sammanhang.
Och
man går ut med känslan av att det skulle vara intressant att se en
föreställning av Peer Gynt någon gång.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar