NY BLOGG

GrinigGammalGubbe har fått vila. Här hittar du den nya bloggen Glad och Bitter

Kom ihåg att bokmärka den nya bloggen när du läst ;-)




26 november 2011

Home from the forest

...och från kusten och från vägarna. En liten 350-milaresa tog mig till både Hogdal och Göteborg och Jylland (på ömse sidor om gränsen). Och flera andra ställen.

Här är några stämningsbilder från en nordisk november:


Morgon i Härjedalen.


På väg upp genom Hälsingland i ett landskap försilvrat av frost. Helt magiskt. Men svårfångat på bild.


Ett kort ögonblick trodde jag att jag mötte en varg på väg 296...



...men så var det ju inte









I kvällsmörkret på Mariebergskyrkogården, Göteborg.
Tände två ljus och avstod från att förbanna mörkret.



Våraktig höststämning på Hallandsås.


Till Danmarks västligaste punkt - Blaavandshuk.
Fyren numera obemannad men fortfarande viktig för sjöfarten.



I ett enda land på jorden kan man komma på att förbjuda cykling på kyrkogården.





Stämningsbild från vallen nära "vårt" Maasholm.


I Maasholm pågick annars vandalism.



De gamla båtlägena utanför Schleihalle, den gamla hamnen med en flerhundraårig historia, har rivits upp för att "moderniseras".
Just nu en rörig arbetsplats; till sommaren kanske rent och prydligt igen, men historien är borttransporterad.
Ganska korkat av en by som lever på stämningen, på idyllkänslan.

Så här såg det ut förut:



Jag tröstade mig med en rundtur i trakten, och fann bland höstgråa fält också fortfarande blommande trädgårdar.
Svårt att tro att det är en månad före jul:



Ute i Maasholm var allt stängt, mer off-season än när jag varit där i februari, och jag fick ta in på ett hotell inne i Kappeln, tv-seriens "Deekelsen".



Till sist, i Lund, fick jag trots bilresandet tillbringa en natt på tåg.



Det nedläggningshotade vandrarhemmet i Lund är dock ingen riktig höjdare. Magert utrustat, toalett och dusch två vagnar bort, ständigt låst, svårstyrd temperatur.
En fläkt ifrån en annan tid också på andra vis än egentligen avsett.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar